کلینیک اورولوژی و ناباروری یوروطب

شماره تماس : ۸۸۵۶۳۲۴۲-۰۲۱

روش ‌های درمان سرطان پروستات

در اندام جنسی مردان یک غده ی کوچک گردویی شکل وجود دارد که به آن پروستات می گویند. غده پروستات وظیفه ی تولید مایع سمینال را بر عهده دارد. این مایع نقش انتقال دهنده و تغذیه کننده اسپرم را بر عهده دارد. این غده جنسی مهم مردان، همواره در معرض رشد سلول های سرطانی و بروز سرطان پروستات قرار دارد. با توجه به اینکه این سرطان شیوع بسیار زیادی در بین مردان دارد، این مقاله به علل، علائم و روش های درمان سرطان پروستات اختصاص یافته است.

سرعت رشد سرطان پروستات بسیار آرام است. اگر این بیماری حالت پیش رونده نداشته باشد و تنها به غده پروستات محدود شود، گاهی بی نیاز از درمان می شود. اما این بیماری زمانی مشکل آفرین است که سرطان حالت پیشرونده داشته باشد و در بدن منتشر شود. از این رو تشخیص سریع این بیماری (تشخیص در مراحل اولیه) می تواند شانس درمان آن را افزایش دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر دررابطه با پروستات میتوانید این مطلب را مطالعه نمایید :

پروستات چیست؟

چه زمانی سرطان پروستات خطر ساز میشود؟

سرعت رشد سرطان پروستات بسیار آرام است. اگر این بیماری حالت پیش رونده نداشته باشد و تنها به غده پروستات محدود شود، گاهی بی نیاز از درمان می شود. اما این بیماری زمانی مشکل آفرین است که سرطان حالت پیشرونده داشته باشد و در بدن منتشر شود. از این رو تشخیص سریع این بیماری (تشخیص در مراحل اولیه) می تواند شانس درمان آن را افزایش دهد.

روش ‌های درمان سرطان پروستات و علائم نشانه ها

علائم سرطان پروستات:

قبل از پرداختن به روش های درمان سرطان پروستات، لازم است معرفی مختصری در خصوص نشانه های این بیماری صورت گیرد. سرطان پروستات اصولا در مراحل اولیه رشد خود هیچ گونه نشانه و علائمی ندارد. اما به مرور زمان و گسترش این بیماری علائم زیر نمود پیدا می کند:

  • سختی در ادرار کردن
  • ضعیف شدن جریان ادرار
  • نمود خون در مایع منی
  • بروز مشکل و ناراحتی در ناحیه ی لگنی
  • احساس درد در استخوان ها
  • بروز مشکل در نعوظ
عواملی که موجب پیچیدگی روند درمان این سرطان می شود:

 

اگرچه روش های درمان سرطان پروستات بسیار متنوع و پیشرفته است اما برخی از عوامل زیر موجب پیچیده شدن روند درمان این بیماری می شود.

  • 1)سرطان متاستاز:
  • گاهی سرطان پروستات به دیگر اندام های نزدیک به خود همچون مثانه سرایت می کند. حتی ممکن است این سلول های آلوده  وارد جریان خون و یا سیستم لنفاوی شوند و از این طریق دیگر اندام های بدن همچون استخوان را نیز آلوده کنند. سرطان پروستات اگر به استخوان ها برسد، خود را با دردهای استخوانی و یا شکستگی های مکرر نشان می دهد. لازم به ذکر است اگر سرطان پروستات به اندام های دیگر سرایت کند ممکن
  • است به درمان پاسخ دهد و قابل کنترل باشد اما درمان کامل آن تقریبا غیر ممکن است.
  • 2)بی اختیاری ادرار: اجرای روش ‌های درمان سرطان پروستات:
  • همچون خود سرطان پروستات ممکن است منجر به بی اختیاری ادرار شود. درمان بی اختیاری ادرار بسته به نوع و شدت سرطان متفاوت است. البته این مشکل در روند درمان بهبود می یابد. برای درمان بی اختیاری ادرار اصولا از سوند، جراحی و دارو درمانی استفاده می شود.

3)مشکل در نعوظ: روش ‌های درمان سرطان پروستات:

همچون پرتو درمانی، جراحی یا هورمون درمانی همانند خود سرطان پروستات با مشکل در نعوظ همراه است. مشکل نعوظ با استفاده از دستگاه وکیوم و جراحی امکان پذیر است

 

دلایل سرطان پروستات:

هنوز علم پزشکی نتوانسته است برای سرطان پروستات دلیل قانع کننده ای پیدا کنند. علم پزشکی معتقد است آغاز سرطان پروستات به زمانی برمی گردد که سلول های این بخش دچار ناهنجاری می شوند. در واقع در DNA سلول های پروستات یک سری ناهنجاری ها رخ می دهد که به واسطه آن رشد و تقسیم سلول ها غیر عادی می شود. این سلول های غیر عادی دچار مرگ و زوال نمی شوند. در واقع آنها حتی در زمانی که سلول های طبیعی می میرند نیز به رشد و تکثیر خود ادامه می دهند. تجمع این سلول های غیر طبیعی منجر به تشکیل توموری می شود که به آن سرطان می گویند. این سلول های ناهنجار می توانند سلول های مجاور خود را نیز درگیر کنند. همچنین در نمونه متاستاز آن، این سلول ها به سایر اندام های بدن نیز منتقل می شوند. .

عوامل موثر بر ایجاد سلول های سرطان در غده پروستات:
 

شانس ابتلا به بیماری سرطان پروستات می تواند تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی تشدید یابد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

  • سن:
  • هر چه سن بالاتر رود شانس ابتلا به سرطان پروستات نیز بیشتر می شود.
  • نژاد:
  • احتمال ابتلای مردان سیاهپوست به سرطان پروستات بیش از سایر نژادها است. همچنین احتمال بدخیم و پیشرفته شدن سرطان پروستات در آنها بسیار بیشتر است.
  • سابقه خانوادگی:
  • احتمال ابتلای مردانی که در خانواده خود سابقه این بیماری را دارند، بیشتر است. همچنین کسانی که در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان پستان را داشته اند، حامل ژن BRCA1 یا BRCA2 هستند. این دو ژن از جمله ژن هایی هستند که می توانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند.
  • چاقی:
  • اجرای روش های درمان سرطان پروستات برای مردانی که اضافه وزن دارند به مراتب دشوارتر است. همچنین آنها بیشتر در معرض سرطان پیشرفته قرار دارند.

مشاوره با فوق متخصص پروستات:

در صورت نیاز به مشاوره با فوق متخصص پروستات میتوانید به صورت آنلاین با کلیک به روی اینجا در ارتباط باشید
برای مشاهده بیوگرافی دکتر مظلوم فرد اینجا کلیک کنید

راه های جلوگیری و روش های تشخیص سرطان پروستات :

شانس ابتلا به سرطان پروستات با روش های زیر تا حد قابل توجه ای کاهش می یابد:

  • تعریف یک رژیم غذایی سالم که در آن میوه و سبزیجات جایگاه ویژه ای داشته باشد می تواند شانس ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. بهتر است تمامی غذاهای چرب
  • با میوه ها، سبزیجات و غلات جایگزین شوند. ویتامین ها و مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات، سلامت بدن را تامین می کند. به همین دلیل می توانند نقش تعیین کننده ای را در پیشگیری از ابتلا به سرطان ایفا کنند. به طور کلی استفاده از این مواد غذایی تضمین کننده سلامت کل بدن است.
  • بسیاری از افراد، مکمل های غذایی را جایگزین غذاهای سالم کرده اند. بسیاری گمان می کنند استفاده از مکمل های غذایی می تواند شانس ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. اما این نظریه توسط هیچ منبع علمی تایید نشده است. اما بدون شک خوردن غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی ، به واسطه تامین ویتامین های مورد نیاز بدن، می توانند سلامت بدن را حفظ کنند.
  • ورزش کردن نه تنها سلامت بدن را تضمین می کند بلکه موجب ثبات وزنی و بهبود خلق و خو نیز می شود. شواهد علمی گواه این امر است که بدن مردانی که ورزش نمی کنند حاوی سطح بالاتری از  ژن PSA است. این ژن به عنوان ژن ویژه سرطان پروستات شناخته شده است. این در حالی است که مردان ورزشکار به واسطه کاهش سطح این ژن، شانس کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند. پس بهتر است برنامه ورزشی مناسبی برای بیشتر روزهای هفته تعریف شود. افراد تازه کار می توانند ورزش خود را با پیاده روی ساده (رفتن از خانه تا محل کار) آغاز کنند.
  • یکی دیگر از روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات، داشتن وزن مناسب است. افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند بهتر است در این مسیر اقدامات جدی تری انجام دهند. به طور مثال بیشتر ورزش کنند، کمتر کالری مصرف کنند و یا حتی به متخصصان تغذیه مراجعه کنند.

مردانی که با توجه به مطالب گفته شده شانس ابتلا به سرطان پروستات در آنها بالا است، بهتر است همواره با یک پزشک متخصص در ارتباط باشند. مصرف برخی از داروها و در پیش گرفتن برخی از درمان ها می تواند شانس ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. نتایج برخی از مطالعات گواه این امر است که بازدارنده های ردوکتاز ۵-آلفا همچون فیناستراید (پروپشیا، پروسکار) و دوتاستراید (آوودارت) ریسک ابتلا به این بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. این داروها مانع از بزرگ شدن غده پروستات و ریزش مو در مردان می شوند. البته برخی از مطالعات مدعی شده اند مردانی که از این داروها استفاده می کنند، در صورت ابتلا به سرطان پروستات به نوع شدید آن مبتلا می شوند. بنابراین کسانی که از ابتلا به سرطان نگران هستند می توانند با مراجعه به پزشک سلامت خود را تضمین کنند

غربالگری سرطان پروستات:

علم پزشکی هنوز جوابی برای این سوال که” آیا مردانی که سرطان پروستات ندارند باید تحت غربالگری قرار بگیرند یا نه؟” پیدا نکرده است. برخی از پزشکان توصیه می کنند که مردانی که سنی بالاتر از 50 سال دارند به طور مداوم مورد غربالگری قرار گیرند. همچنین افرادی که زمینه ابتلا به این بیماری را دارند باید از سنین پایین تر غربالگری را آغاز کنند. بهتر است قبل از آغاز غربالگری نظر یک پزشک حاذق پرسیده شود. همچنین اطلاعات لازم در خصوص مزایا و معایب آن کسب شود.

به طورکلی آزمایش غربالگری سرطان پروستات را می توان در یکی از دسته های زیر گنجاند:

معاینه ی دیجیتالی رکتال (DRE): در این روش پزشک به وسیله انگشت خود پروستات (این غده در نزدیکی روده واقع شده است) را از راه مقعد معاینه می کند. این شیوه معاینه می تواند به پزشک در تشخیص هرگونه ناهنجاری در بافت، شکل و اندازه ی غده کمک کند. اگر مشکل بیشتری وجود داشته باشد پزشک به نوشتن آزمایش های بیشتر روی می آورد.

 آزمایش آنتی ژن ویژه ی پروستات (PSA): در این آزمایش از رگ بازو یک نمونه خونی برای آنالیز PSA تهیه می شود.  PSA توسط غده پروستات تولید می شود و به طور طبیعی مقدار کمی از آن به خون نفوذ می کند. اما اگر مقدار این ماده بیش از حد نرمال باشد می توان وجود یکی از بیماری های عفونت، التهاب، بزرگی پروستات یا سرطان پروستات را پیش بینی کرد.  

 

 

روش های تشخیص سرطان پروستات:

اگر نتایج آزمایش های DRE یا PSA گواه وجود ناهنجاری در سلول های پروستات باشد، پزشک برای تشخیص بهتر یک سری آزمایش تجویز می کند که در ادامه به آنها پرداخته می شود:

 1)سونوگرافی

اگر نتایج آزمایش های گذشته مشکوک باشد پزشک سونوگرافی ترانس رکتال را تجویز می کند. در این آزمایش وضعیت پروستات به وسیله ی یک وسیله ی کوچک و لوله ای شکل (شبیه سیگار) مورد بررسی قرار می گیرد. این وسیله از راه رکتوم (مقعد) امواج صوتی را صادر و تصاویری از پروستات تهیه می کند.

2)نمونه برداری از بافت پروستات: 

اگر سونوگرافی نیز وجود سلول های سرطانی را تایید کند، پزشک بیوپسی پروستات یا نمونه برداری از بافت پروستات را تجویز می کند. نمونه برداری به این صورت است که مقداری

  • از بافت غده سرطانی به وسیله ی یک سوزن بسیار ظریف جدا می شود. بافت جدا شده به آزمایشگاه فرستاده می شود. در آنجا سرطانی بودن یا نبودن آن مشخص می شود.
  • 3)MRI فیوژن:

    از این آزمایش برای بیوپسی پروستات و تشخیص سرطان پروستات استفاده می شود. 

 شیوه تعیین پیشرونده بودن سرطان:

اگر نتایج بیوپسی وجود سرطان پروستات را تایید کند لازم است که شدت و سطح تهاجمی بودن آن تعیین شود. روش های درمان پروستات بسته به شدت و حدت آن متفاوت خواهد بود. در این بخش پاتولوژیست بافت نمونه سرطانی را مورد بررسی قرار می دهد. در واقع آنها میزان تفاوت سلول های سرطانی با سلول های طبیعی را ارزیابی می کنند. هر چه میزان تفاوت تعیین شده بیشتر باشد، انتشار این سلول ها سریع تر و حالت تهاجمی آنها بیشتر است.

به منظور ارزیابی سرطان پروستات از مقیاس های گوناگونی استفاده می شود که متداول ترین آنها گلیسون است. این مقایس بین دو عدد 2 و 10 متغیر است. عدد دو بیانگر سرطان غیرتهاجمی و ده سرطان کاملاً تهاجمی است.

روش های تشخیص میزان انتشار سرطان:

بعد از تشخیص سرطان پروستات نوبت به تعیین مرحله و حدود سرطان می رسد. گاهی اوقات ممکن است سرطان دیگر اندام های بدن را نیز آلوده کرده باشد. برای تشخیص این احتمال پزشک معالج از شیوه های تصویربرداری زیر استفاده می کند:

      اسکن استخوان

      سونوگرافی

      سی تی اسکن

      MRI

      توموگرافی نشر پوزیترون (PET اسکن)

 
آزمایش آنتی ژن ویژه ی پروستات و چگونگی انجام تست

روش های درمان سرطان پروستات (جراحی):

سرطان های پروستات کم ریسک:

پزشکان در درمان افرادی که سرطان آنها کم ریسک تشخیص داده شده است، عجله نمی کنند. حتی برخی از آنها را بی نیاز از درمان می دانند. اما فرد بیمار نباید از مراقبت و نظارت (پایش مداوم) بر روند بیماری خود غافل شود. در پایش مداوم، سطح پیشرفت سرطان به طور منظم توسط آزمایش خون، آزمایش رکتال و نمونه برداری کنترل می شود. اگر نتایج این آزمایشات بیانگر پیشرفت بیماری باشد، از روش های درمان سرطان پروستات همچون جراحی و پرتودرمانی استفاده می شود. استفاده از پایش مداوم با ریسک رشد و انتشار سلول های سرطانی در حد فاصل بین دو چکاپ همراه است. این امر می تواند درمان سرطان را سخت و گاها غیر ممکن کند. 

برای افرادی که سرطان پروستات با پیشرفت کند دارند، از پایش فعال استفاده می شود. در این مورد سلول های سرطانی تنها بخش کوچکی از پروستات را در بر گرفته اند. البته پایش فعال برای کسانی که از نظر سلامت عمومی و سن توان پذیرفتن روش های درمان سرطان پروستات را ندارند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 درمان سرطان پروستات با  برداشتن پروستات:

در جراحی سرطان پروستات، غده پروستات کاملا جدا می شود. در برخی از موارد علاوه بر غده بافت های اطراف و برخی از گره های لنفاوی نیز جدا می شوند. در روند اجرای پروستاتکتومی رادیکال از روش های زیر استفاده می شود:

1) استفاده از ربات کمک جراح: در این روش چند برش کوچک در ناحیه شکم ایجاد می شود. از طریق این برش ها  ابزارهای مورد نظر جراحی که به ربات ها متصل هستند، وارد بدن می شوند. جراح از طریق راهنمایی و کنترل ربات، ابزارها را جابه جا و عمل جراحی را اجرا می کند. این روش دقت بالاتری نسبت به روش های سنتی جراحی دارد.

2)ایجاد برش در شکم: در این روش در بخش پایین شکم یک برشی ایجاد و غده پروستات خارج می شود. 

لازم به ذکر است در دو روش پروستاتکتومی رادیکال احتمال بروز بی اختیاری ادرار و مشکل در نعوظ بسیار بالا است. به همین دلیل  لازم است که هر فردی بر اساس شرایط خود و با مشورت پزشک، یک روش کم ریسک تر را انتخاب کند. شیوه انتخابی باید با سلامت عمومی بدن، نوع بدن و …. همخوانی داشته باشد.

روش های درمان سرطان پروستات (پرتودرمانی و هورمون درمانی):

استفاده از پرتودرمانی:

پرتودرمانی یکی از روش های متداول درمان سرطان از جمله سرطان پروستات است. در این روش برای از بین بردن سلول های سرطانی از انرژی با قدرت بالا استفاده می شود. شیوه  اجرای پرتودرمانی به دو شکل زیر است:

1)تابش خارجی: در این روش از تابش خارجی استفاده می شود. بیمار بر روی تخت دراز می کشد و دستگاهی دور بدن آن حرکت می کند. این دستگاه پرتوهای پرانرژی همچون اشعه ی ایکس یا پروتون را روی پروستات می تاباند (متمرکز می کند) . اصولا فرد بیمار باید 5

  • روز از هفته را به پرتودرمانی اختصاص دهد. این روند درمان چندین هفته طول می کشد.

2)تابش داخلی (براکی تراپی یا براچی تراپی ): همانگونه که از نام این روش مشهود است تابش از درون بدن صورت می گیرد.  در این روش با کمک دستگاه سونوگرافی و از طریق سوزن، دانه های کوچک رادیو اکتیو (به اندازه دانه برنج) در بافت پروستات کاشته می شود. این دانه ها در بازه زمانی مشخصی دوزهای پایینی از اشعه را به بافت های سرطانی می تابانند. بعد از مدتی عملکرد آنها متوقف می شود. بنابراین لازم نیست این دانه ها از بدن خارج شوند.

استفاده از پرتو درمانی نیز همچون سایر روش های درمان سرطان پروستات دارای عوارض جانبی است. این عوارض شامل موارد زیر می شود:

  ادراردردناک 

   تکرر ادرار       

  بروز نشانه های رکتالی همچون احساس درد در هنگام دفع،  مدفوع شل و مدفوع نرم و … 

 استفاده از هورمون درمانی:
  • یکی دیگر از روش های درمان سرطان پروستات، هورمون درمانی است. در هورمون درمانی روند تولید هورمون مردانه تستوسترون متوقف می شود. سلول های سرطانی اصولا از این هورمون برای رشد خود استفاده می کنند. اگر ترشح این هورمون متوقف شود، بدون شک رشد سلول های سرطانی کند و یا متوقف می شود. هورمون درمانی با روش های مختلفی اجرا می شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

1)داروهای متوقف کننده ترشح تستوسترون : برخی از داروها تولید هورمون تستوسترون را متوقف می کنند. این داروها با عنوان آزاد کننده ی هورمون-لوتئینیزه کننده ی هورمون (LH-RH) شناخته می شوند. مصرف این داروها موجب می شود که پیام تولید هورمون تستوسترون به بیضه نرسد. به همین دلیل بعد از مدتی تولید این هورمون متوقف می شود. این داروها شامل موارد زیر می شوند:

    • لوپرولید (لوپران، الیگارد)
    • گوسرلین (زولادکس)
    • تریپتورلین (ترلستار)
    • هیسترلین (وانتاس)
  • علاوه بر این داروها، داروهای دیگری مثل  کتوکونازول و ابیراترون (زیتیگا) نیز تجویز میشوند.

  • 2)داروهایی که از رسیدن تستوسترون به سلول های سرطانی جلوگیری می کنند: این داروها تحت عنوان آنتی-آندروژن شناخته می شوند. مصرف آنها سدی را در برابر رسیدن هورمون تستوسترون به سلول های سرطانی ایجاد می کند. این داروهای بازدارنده شامل موارد زیر می شوند:

  • بیکالوتامید (کاسودکس)
  • نیلوتامید (نیلاندرون)
  • فلوتامید
  • اگر استفاده از این داروها موثر واقع نشود پزشک به تجویز داروی انزالوتامید (اکستندی)  روی می آورد.
  • 3)جراحی برداشتن بیضه ها یا اورکیتکتومی: در این روش برای کاهش سطح تستوسترون بدن، بیضه ها طی یک عمل جراحی برداشته می شوند.
  • اصولا سرطان پروستات پیشرفته، نیازمند هورمون درمانی است. با کمک هورمون درمانی تومور کوچک و رشد آن کندتر می شود.  از هورمون درمانی برای کوچک کردن تومور افرادی که در مراحل اولیه سرطان پروستات قرار دارند و اندازه تومور آنها بزرگ است، استفاده می کنند. این امر موجب می شود که شانس موفقیت آمیز بودن پرتودرمانی آنها بیشتر باشد. به طور کلی استفاده از هورمون درمانی با عوارض جانبی همراه است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:
    • مشکل در نعوظ
    • گرگرفتگی
    • کاهش توده  استخوانی
    • کاهش میلی جنسی

درمان بیولوژیکی سرطان پروستات:

در روش های بیولوژیکی یا ایمونوتراپی برای درمان سلول های سرطانی، از سیستم ایمنی بدن کمک گرفته می شود. برای درمان سرطان های پیشرفته یا عود کننده پروستات از سیپولوسل-تی (sipuleucel-T) یا پراوِنج استفاده می شود. در این روش از سیستم ایمنی بدن سلول هایی جدا می شود. این سلول ها از طریق مهندسی ژنتیک برای مبارزه با سرطان پروستات آماده می شوند. سلول های آماده شده به بدن تزریق وریدی می شوند. برخی از مردان به این شیوه درمان به خوبی پاسخ داده اند. اما باید دانست درمان بیولوژیکی از درمان های گران به حساب می آید و مستلزم اجرای چندین دوره درمانی است.

درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی:

از جمله روش ‌های درمان سرطان پروستات که سابقه طولانی دارد، استفاده از شیمی درمانی است. در شیمی درمانی به منظور ممانعت از رشد سلول های تکثیر شونده، از داروهای مخصوصی استفاده می شود. درمان از طریق تزریق دارو در رگ، استفاده از قرص یا هر دو بر بدن بیمار اعمال می شود. گزینه شیمی درمانی برای مردانی که سرطان پروستات به بخش های مختلف بدن آنها سرایت کرده است، گزینه ی مناسبی است. همچنین این گزینه برای کسانی که هورمون درمانی در آنها موثر نبوده است، نیز مناسب است.

فریز کردن بافت پروستات:

یکی از روش ‌های درمان سرطان پروستات استفاده از سرمای شدید است. در این روش، که با عناوین کرایوسرجری یا کرایواَبلِیشن شناخته شده است، بافت سلول های سرطانی با سرمای شدید یا فریز کردن کشته می شوند. در این روش یک سوزن نازک متصل به دستگاه سونوگرافی به بافت پروستات وارد می شود. در درون این میله و سوزن یک گاز بسیار سرد در جریان است. این گاز سرد منجر به فریز شدن بافت های سرطانی می شود. در مرحله بعدی جریان هوای گرم به سلول ها وارد می شود. این چرخه ی مستمر گرم و سرد کردن سلول های سرطانی، موجب مرگ و از بین رفتن آنها می شود. اما در بعضی از مواقع برخی از سلول های سالم نیز از بین می روند.

در سال های اولیه استفاده از کرایوسرجری عوارض جانبی شدید و غیر قابل قبولی از خود برجای می گذاشت. اما این روش درمانی برای کسانی که بدنشان به پرتودرمانی جواب نمی دهد، بسیار نجات بخش است. به طور کلی تکنولوژی های جدیدتر دارای عوارض کمتری هستند. همچنین آنها به واسطه قابل تحمل بودنشان، بهتر از سایر روش ‌های درمان سرطان پروستات عمل کرده اند.  

 استفاده از داروهای جایگزین :

به منظور درمان سرطان پروستات نمی توان از هیچ درمان مکمل یا جایگزینی استفاده کرد. اما در کنار روش ‌های درمان سرطان پروستات می توان از روش های دیگری برای درمان و یا مقابله با عوارض جانبی آن استفاده کرد.