کلینیک اورولوژی و ناباروری یوروطب

شماره تماس : ۸۸۵۶۳۲۴۲-۰۲۱

چنانچه نیاز به مشاوره در رابطه با درمان زگیل تناسلی دارید، میتوانید با متخصصین اورولوژی ما در کلینیک اورولوژی یوروطب به صورت آنلاین با کلیک به روی ویزیت آنلاین و یا به صورت حضوری با کلیک به روی نوبت دهی آنلاین در تماس باشید

روش هاى درمان زگیل تناسلی

پرتکرار ترین سوالی که بیماران مبتلا به زگیل تناسلی میپرسند این است که بهترین روش برای درمان زگیل تناسلی چیست ؟

ما در این مقاله شما را با انواع روش هایی که شما را کمک خواهد کرد تا زگیل خود را از بین ببرید آشنا خواهیم کرد. شما میتوانید برای آشنایی با زگیل تناسلی و ویروس HPV با کلیک به روی زگیل تناسلی به صفحه مربوطه هدایت شوید.

مدت زمان مطالعه این مقاله  8 دقیقه ⏱️میباشد. شما پس از مطالعه این مطلب میتوانید بهترین روش درمان زگیل تناسلی را انتخاب نمایید.

زگیل تناسلی

امروزه روش های زیاد و مختلفی برای درمان این ویروس مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته شده و در موارد مختلف روش های مختلفی ارائه شده است 

از رایج ترین این روش ها می‌توان به موارد رو به رو اشاره کرد:

 
  • کرم های موضعی
  • درمان ضایعه با استفاده از کرایوتراپی (فریزکردن)
  • عمل جراحی
  • درمان با اسید
  • از بین بردن زگيل با استفاده از کوتر

برای پاسخ به این سوال که کدام یک از روش ها برای از بین بردن زگیل بهتر است لازم است که با انواع این روش های درمان بیشتر آشنا شوید:

درمان زگیل تناسلی با کرم های موضعی:

از جمله ی این موارد می توان به کرم ایمیکویمود (Imiquimod) ، ژل پودوفیلیکس و پماد سین کاتچین ها نام برد.

کاتچین ها کلینیک اورولوژی یوروطب
سین کاتچین ها

پماد سین کاتچین ها، از عصاره ی چای سبز ساخته می شود. پماد سین کاتچین ١٥٪‏  را 3 بار در روز و به مدت بیش از 16 هفته بر روی زگیل ها بمالید. هنگامی که پماد بر روی سطح  پوست قرار دارد، از هرگونه تماس جنسی اجتناب کنید. برای درمان زگیل ناحیه تناسلی با کرم آنرا در یک ناحیه ی مرطوب و یا در یک نقطه ای که پوست ها با هم در تماس اند (چین های بدن) قرار دارند، کرم یا پماد که به طور مستقیم بر روی آن ها قرار داده تا بهترین نتیجه را بگیرید.

کلینیک اورولوژی یوروطب
ایمیکویمود

ایمیکویمود کرمی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن به کار می رود. کرم ایمیکوییمود ٥٪‏ را شب ها قبل از خواب به سطح پوست ناحیه تناسلی بمالید و این درمان را 3 بار در هفته و به مدت 16 هفته ادامه دهید. کرم ایمیکوییمود ٣.٧٥٪‏ را هرشب استعمال کنید. باید در هر دو حالت فوق، ناحیه ی مورد نظر را  6 تا 10 ساعت بعد از استفاده از کرم با آب و صابون شستشو دهید. همچنین در طول دوره ی درمان با ایمیکوییمود از برقراری رابطه ی جنسی خودداری کنید زیرا که وجود این کرم بر روی پوست می تواند اثر کاندوم ها و دیافراگم را تضعیف کند.

پودوفیلاکس کلینیک اورولوژی یوروطب
ژل پودوفیلاکس

رزین پودوفیلاکس و پودوفیلین، ژل هایی هستند که برای از بین بردن زگیل تناسلی طراحی شده اند. پس از استعمال این ژل ها، صبر کنید تا منطقه ی مورد نظر به صورت طبیعی خشک شده سپس می توانید لباس بپوشید.
استفاده از ژل پودوفیلاکس برای درمان زگیل های گردن رحم، واژن یا کانال مقعد توصیه نمی شود. چنانچه از این ژل به مقدار زیادی استفاده می کنید و یا پس از استعمال آن اجازه ی خشک شدن به آن را نمی دهید، ممکن است ژل با دیگر نواحی تماس یافته و عوارض جانبی آن گسترش یابد. به خاطر وجود چنین خطراتی ، دیگر استفاده از این روش درمانی را توصیه نمی شود.

درمان زگیل تناسلی به روش کرایوتراپی

کرایوتراپی به روشی گفته می‌شود که در آن پزشک با استفاده از نیتروژن مایع و یک اپلیکاتور پنبه ای یا دستگاه خاصی به نام پروب کرایو ضایعه ها یا همان زگیل ها را فریز می‌کند ،در این روش سرما به مدت ۱۰ الی ۲۰ ثانیه بر روی ضایعه اعمال میگردد.

در برخى موارد که بیمار دارای زگیل های زیاد و ضایعه های بزرگ می‌باشد معمولا پزشک قبل از انجام کرایوتراپی ناحیه مشخص را با استفاده از بی حسی موضعی ،بی حس می‌کند.

جالب است بدانید درصد بالایی از پزشکان فریز کردن زگیل یا همان کرایوتراپی را بهترین روش برای از بین بردن زگیل میدانند.

کرایوتراپی - کلینیک اورولوژی یوروطب
از مزایای انجام کرایوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. این روش سرپایی است و نسبت به روش های دیگر کمترین درد و تحریک ناحیه زگیل را بهمراه دارد.
2. معمولا درمان در یک جلسه (تقریبا ۵تا ۱۰ دقیقه)انجام می‌شود و نیاز به تکرار مراجعه به پزشک نیست .
3. باعث پخش شدن زگیل در قسمت های دیگر نمی‌شود.
4. کمترین آسیب را به پوست آلوده میزند.
5. از لحاظ زیبایی بهترین روش به حساب می‌آید.

دستگاه کرایوتراپی
سوال های احتمالی شما درباره مراقبت ها و رعایت های قبل و بعد از کرایوتراپی :
  • حتما قبل از مراجعه برای انجام فریز موهای ناحیه تناسلی خود را اصلاح کنید .
  • احتمالا بعد از انجام کرایوتراپی درد و سوزش کمی خواهید داشت .
  • بعد از کرایو از پماد ذاتی‌ام دهنده هر ۱۲ساعت استفاده کنید.
  • حمام کردن و استفاده از صابون بلامانع می‌باشد .
  • توصیه می‌شود تا بهبود کامل زخم ها هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود .
  • بعد از یک هفته از انجام کرایو درمانی جهت بررسی درصد موفقیت حتما به پزشک مراجعه نمایید.

درمان زگیل تناسلی از طریق عمل جراحی

در این روش پس از انجام بی حسی موضعی پزشک با استفاده از چند روش می‌تواند تمام زگیل های شما را طی یک جلسه از بین ببرد. روش های جراحی معمولا به علت ماهیت عود کننده زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده مورد استقبال بیماران قرار نمیگیرند . لازم به ذکر است در بیشتر جراحی های نیازی به بخیه نمیباشد .

روش های جراحی زگیل تناسلی

1. برش زگیل ها توسط قیچی یا برداشتن آنها توسط تیغ
2. از بین بردن و حذف زگیل ها توسط لیزر
3. سوزاندن زگیل با استفاده از کاتر الکتریکی(روشی که در آن از یک پروب الکترونیکی با ولتاژ پایین استفاده می شود

زگیل تناسلی کلینیک اورولوژی یوروطب

از بین بردن زگيل با استفاده از کوتر

در برخی موارد زگیل های تناسلی بسیار بزرگ هستند و با روش های دیگر  قابل درمان نمیباشند مانند زگیل هایی که در داخل مقعد و یا مجرای ادراری هستند که در این صورت روش كوتر پیشنهاد می‌شود 
در روش كوتر زگیل ها توسط پزشک سوزانده می‌شود که بر اساس اندازه و میزان زگیل ها از بی حسی و در بعضی موارد بیهوشی نیز استفاده میگردد .در این روش مانند روش های دیگر ممکن است در محل احساس درد  و‌سوزش ایجاد شود که با گذشت زمان برطرف خواهد شد .

دستگاه کوتر
عوارض لیزر زگیل تناسلی ( کوتر )
  • امکان ایجاد زگیل در نواحی دیگر در روش کوتر به علت تبخیر زگیل ( از نظر تعدادی از پزشکان اورولوژی)
  • هزینه بالاتر نسبت به روش کرایوتراپی
کوتر روشی برای درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی توسط اسید

پزشک می تواند برای از بین بردن زگیل ها از تری کلرو استیک اسیدها یا بیکلرواستیک اسید ها استفاده کند.به این صورت که مقدار کمی از این اسید ها را یک بار در هفته بر روی زگیل ها مالیده و اجازه دهید تا خشک گردند.

این روش بهترین روش برای نابودی زگیل هایی است که کوچک و در نواحی مرطوب است و همچنین می تواند در درمان زگیل های نواحی واژن و مقعد نیز استفاده شود.

پادکست آشنایی با درمان زگیل تناسلی