کلینیک اورولوژی و ناباروری یوروطب

شماره تماس : ۸۸۵۶۳۲۴۲-۰۲۱

آزمایش اچ ‌پی وی برای مردان و زنان

یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های مقاربتی (STD) ویروس پاپیلومای انسانی HPV است. آزمایش اچ پی وی برای مردان و زنان راهکاری تشخیصی برای پیشگیری از سرطان است. به‌ عبارتی می‌توان گفت تمام کسانی که با هر نوع شریک جنسی ارتباط دارند، اگر واکسن مخصوص را دریافت نکنند، احتمال ابتلا در آن‌ها وجود دارد. لازم به ذکر است که زگیل تناسلی هم یکی از انواع HPV است.

به ‌همین دلیل لازم است آزمایش اچ ‌پی وی برای مردان و زنان از سن 21 ‌سالگی به بعد انجام شود. دلیل اهمیت زیاد انجام  این آزمایشات تخصصی این است که در صورت ابتلای طولانی ‌مدت به این بیماری، تغییرات سلولی در دهانه رحم اتفاق می‌افتد که می‌تواند عاملی برای بروز سرطان رحم دهانه باشد. انجام آزمایش اچ پی وی برای مردان و زنان روی سلول‌های نمونه‌گیری شده، تشخیصی زودهنگام برای رسیدگی به ابتلا به گونه‌های خطرناک بیماری و تسریع در درمان است.

 این سبک از نمونه‌برداری در آزمایش اچ ‌پی وی برای مردان و زنان جهت برنامه‌ریزی درمانی در مبتلایان به سرطان و اوروفارنژیال (نوعی از سرطان گلو) نیز بکار گرفته می‌شود. زگیل تناسلی تنها یکی از گونه‌های ویروس HPV به شمار می‌رود. اما ازآنجایی‌که به ‌طور عامیانه در میان مردم به‌ عنوان زگیل تناسلی مصطلح شده، ما هم در این نوشتار از همین عنوان برای توصیف آن استفاده می‌کنیم.

شیوه تشخیص زگیل تناسلی:

لازم است بدانید HPV نمونه‌های مختلفی دارد که تنها بعضی از آن‌ها می‌توانند در بدن عارضه ایجاد کنند. عفونت در بیماری HPV به ۲ نوع HPV کم‌خطر و HPV پرخطر رده‌بندی می‌شود.

عفونت HPV از نوع کم‌خطر :

این نمونه از بیماری با علائم زگیل در ناحیه تناسلی، مقعد و گاهی در بخش‌های اطراف دهان ظاهر می‌شود. در مواقعی احتمال دارد نواحی دیگری مانند دست‌وپا، بازو یا سینه هم درگیر زگیل شود. در این‌گونه ابتلا، زگیل‌های ایجاد شده معمولاً خطری ندارند و در مواردی خود به خود خوب می‌شوند.

آزمایش اچ ‌پی وی برای مردان و زنان و نتایج آن

ویروس HPV درگونه پرخطر :

این‌گونه از بیماری در خیلی از افراد علامت خاصی ندارد و پس ‌از گذشت ۱ تا ۲ سال از بین می‌رود. اما در برخی کیس‌های HPV پرخطر تا سال‌ها بیمار را درگیر می‌کند. عفونت‌های طولانی‌مدت پاپیلوما ممکن است درنهایت شکل سرطانی به خود بگیرد.

آزمایش اچ پی وی در مردان و زنان در چه سنی انجام می شود؟

آزمایش اچ پی وی برای مردان و زنان بخصوص در مورد بانوان در سنین ۲۱ تا ۶۵ سالگی به‌ طور مستمر برای غربالگری سرطان دهانه رحم ضروری است. اما در روال عادی هر فرد در سنین ۲۱ تا ۲9 ‌سالگی باید به ‌طور منظم در دوره‌های سه‌ماهه، با انجام تست پاپ اسمیر در مورد سرطان دهانه رحم غربالگری شود. البته بنا به ‌نظر خیلی از متخصصان در این گروه سنی ابتلا به بیماری شایع است و در اغلب موارد خودبه‌خود درمان می‌شود.

جواب مثبت آزمایش اچ پی وی در مردان و زنان در این شرایط ممکن است منجر به مسیرهای درمانی گمراه‌کننده‌ای شود. در ضمن تبدیلHPV به علائم سرطانی سال‌ها طول می‌کشد. در رده سنی ۳۰ تا ۶۵ سال تکنیک‌های متفاوتی برای غربالگری سرطان دهانه رحم وجود دارد. غربالگری افراد مشکوک می‌تواند با روش‌های زیر انجام شود.

* پیگیری تست پاپ اسمیر به‌صورت ۳ ماه یک‌بار

* انجام آزمایش‌های روتین هر ۵ سال یک‌مرتبه

* انجام هم‌زمان آزمایش HPV و تست پاپ اسمیر هر ۵ سال یک‌بار

 یک سری عوامل هشداردهنده در افراد بروز می‌یابد که انجام آزمایش اچ پی وی در مردان و زنان با هدف غربالگری سرطان دهانه رحم را ضروری می‌کند.

* مادرانی که در طول دوران بارداری از داروی دی اتیل استیلن بسترول DES)  (استفاده کرده اند

* افراد با سیستم ایمنی ضعیف

* افراد با پیشینه جواب آزمایش پاپ اسمیر غیر نرمال

* افراد دارای عفونت HPV

این مطلب را پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید :  12باور اشتباه درباره ویروس HPV 

در چه افرادی انجام غربالگری منظم سرطان دهانه رحم ضرورتی ندارد؟

*افراد پایین‌تر از 21 سال

*افراد بالای ۶۵ سال که پیشینه انجام غربالگری را دارند و در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم نیستند

* افرادی با نتیجه آزمایش پاپ اسمیر غیر نرمال که سابقه عمل جراحی هیسترکتومی داشته‌اند

نحوه انجام آزمایش HPV برای زنان:

روند صحیح انجام آزمایش HPV در بانوان به این صورت است که بیمار به حالت معمول روی تخت معاینه دراز می‌کشد. زانوها را خم کرده و کف دو پا را روی دسته‌های رکاب مانند مخصوص تخت معاینه قرار می‌دهد. در این حالت پزشک با ابزار اسپکولوم ( ابزاری فلزی و پلاستیکی برای مشاهده‌ی دقیق بافت‌های داخلی ) دهانه واژن را باز می‌کند و نواحی خاصی را بررسی می‌کند.

 

در مرحله بعد به کمک اسپاچولا یا سوآپ نرم که ابزاری برای برداشتن نمونه است، از سلول‌های نواحی دهانه رحم نمونه‌برداری می‌شود. در صورتی‌که پزشک تشخیص دهد نیاز به آزمایش پاپ اسمیر است، از همین نمونه برای هر ۲ آزمایش استفاده کرده یا نمونه جدید برمی‌دارد.

آزمایش تشخیص زگیل تناسلی در مردان :

در پروسه آزمایش اچ پی وی برای مردان و زنان مردانی که مبتلا به HPV شناخته می‌شوند، آزمایش‌ خاصی توصیه نمی‌شود. در این موارد آزمایش مشخصی که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا FDA باشد در دسترس نیست. مردان در اغلب موارد پس ‌از ابتلا به‌طور طبیعی بهبود می‌یابند. اما برای پیشگیری از انتقال بیماری به شریک جنسی، لازم است درمان جدی گرفته شود. پیش‌زمینه‌هایی برای پیگیری آزمایش HPV

آزمایش تشخیصی در زمان قاعدگی انجام نمی‌شود. ضمنا ۲ روز پیش ‌از انجام آزمایش باید از موارد زیر پرهیز شود:

 کاربرد اسفنج ضدبارداری و داروهای واژینال

رابطه جنسی

استفاده تامپون

کاربرد دوش واژینال

آزمایش زیگیل تناسلی در مردان و زنان

آیا تست تشخیصی زگیل تناسلی عوارض دارد؟

آزمایش اچ پی وی برای مردان و زنان کاملاً ایمن است و هیچ تهدیدی برای بدن ندارد. در هنگام آزمایش ممکن است بیمار کمی درد داشته باشد. ترشحات واژن و کمی خون‌ریزی پس ‌از آزمایش هم طبیعی است.

تحلیل نتیجه آزمایش HPV :

جواب این آزمایش اچ پی وی برای مردان و زنان ممکن است منفی (طبیعی)و مثبت(غیرطبیعی) گزارش شود.

نتیجه منفی/ طبیعی :

در حالتی که هیچ نشانه‌ای از HPV پرخطر مشاهده نشود، پزشک با توجه به سابقه بیماری فرد و سن او تاریخ نوبت بعدی آزمایش اچ پی وی برای مردان و زنان را مشخص می‌کند.

حالت مثبت/ غیرطبیعی :

در مواردی که علائمی از HPV پرخطر در فرد مشاهده شود، نتایج غیرطبیعی در آزمایش دیده می‌شود. البته این نتیجه نشان‌دهنده سرطان نیست، بلکه نشان‌دهنده این است که شخص در معرض ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارد. ممکن است پزشک برای بررسی‌های بیشتر تشخیصی و ملاحظه وضعیت بیمار مجددا، آزمایش اچ پی وی برای مردان و زنان تجویز کند.

مشاوره با فوق متخصص پروستات:

در صورت نیاز به مشاوره با فوق متخصص پروستات میتوانید به صورت آنلاین با کلیک به روی اینجا در ارتباط باشید
برای مشاهده بیوگرافی دکتر مظلوم فرد اینجا کلیک کنید

آزمایشات تکمیلی HPV

این گونه آزمایش اچ پی وی برای مردان و زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کولپوسکوپی: پروسه درمانی که در طی آن پزشک با ابزار کولپوسکوپ ( نوعی ابزار بزرگنمایی خاص) دهانه رحم و واژن را از نزدیک مورد معاینه و مشاهده قرار  می دهد.

بیوپسی دهانه رحم: در این متد پزشک نمونه هایی از دهانه رحم برای بررسی زیر میکروسکوپ برمیدارد.

پاپ اسمیر و آزمایشهای چند مرتبه ای HPV : در مواردی که نتایج آزمایش مثبت باشد، نیاز به آزمایش های دوره ای و تکرار شونده است. چند دهه طول می کشد تا سلولهای غیر نرمال دهانه رحم به سلول های سرطانی تبدیل شوند. در صورت تشخیص زودهنگام بیماری، جلوی سرطانی شدن این سلولها گرفته می شود.

نکته کلیدی: تزریق واکسن HPV راهکاری موثر و مطمئن برای مراقبت در برابر مبتلا شدن به عفونت اچ پی وی است. باید خاطر نشان کرد که واکسن HPV روی افرادی که تابحال به آن مبتلا نشده اند، تاثیر بیشتری نشان می دهد. در نتیجه به همه افراد توصیه می شود پیش از وارد شدن به روابط جنسی این واکسن را بزنند. به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های (CDC)، پسرها و دخترها از سن 11 تا 12 سالگی باید واکسینه شوند.

این را به خاطر داشته باشید که پیشگیری از سرطان بسیار ساده تر از درمان آن است. بنابراین پیش از اینکه سلولهای بدن به فرم سرطانی وارد شوند، باید برای تشخیص یا واکسینه شدن در برابر آن اقدام کنید. پیگیری درمان و آزمایش اچ پی وی در مردان و زنان اهمیت دارد، اما برای زنان ضروری تر است.

خرید واکسن گارداسیل :

تزریق واکسن گارداسیل میتواند بدن شما را در برابر تیپ‌های خطرناک ویروس اچ‌پی‌وی مقاوم سازد.

شما میتوانید برای خرید واکسن گارداسیل و تزریق آن به صورت آنلاین با کلیک به روی اینجا زمان مد نظر خود را با دکتر محمد محسن مظلوم فرد متخصص اورولوژی رزرو نمایید تا علاوه بر مشاوره واکسن اچ پی وی را تزریق نمایید.
برای کسب اطلاعات تکمیلی در رابطه با واکسن گارداسیل مقاله زیر را مطالعه نمایید: 
همه چیز درباره واکسن گارداسیل